Inloggen

Ingelogd! Je wordt zo doorgestuurd...

22-07-2014 Kamp Holland - mijn verslag
« Terug naar overzicht
Donderdag 17 juli
Het is bijna zo ver: morgen gaan we op kamp! Helaas heb ik geen vakantie en moet ik dus 's avonds "snel even" mijn tas inpakken. Ik lees nog even het draaiboek door en controleer of ik alles geregeld heb voor het programma onderdeel dat ik organiseer. Al snel is het na middernacht en is mijn tas nog akelig leeg. Maar ik heb wel diverse dingen afgerond, zoals de formulieren "we hebben een teek op uw zoon/dochter gevonden". Morgen maar iets eerder opstaan...

Vrijdag 18 juli
De wekker gaat (voor mijn doen) vreselijk vroeg, en ik ga snel aan het werk zodat ik vroeg genoeg kan stoppen. Eenmaal thuis pak ik snel de laatste dingen in, spring ik even onder de douche (wat is het warm!), vind ik ergens tussendoor tijd om iets te eten, doe ik mijn fiets achterop de fietsendrager en vertrek ik richting 's-Heerenberg.

Op de parkeerplaats van het zwembad staat de activiteitencommissie ons al op te wachten. Het is leuk om iedereen weer te zien en al snel is iedereen vrolijk aan het kletsen in het zonnetje. Alle begeleiders krijgen een "heel bijzondere" oranje ketting om en even later is iedereen aanwezig. We krijgen van Kelly te horen in welke groepjes we opgedeeld worden. Alle groepjes worden vernoemd naar een kaassoort (het is immers kamp Holland), ik blijk de begeleider te zijn van groepje "geitenkaas". De begeleiders krijgen een felgekleurd hesje om en (nadat er afscheid genomen is van de aanwezige ouders) even later fietsen we weg.

Via Zeddam gaan we door het bos naar Beek. Eenmaal in Beek hebben we de vaardigheid "fietsen door los zand" even nodig en vervolgens arriveren we zonder brokken bij
camping 't Peeske. De laatste keer dat we hier op kamp zouden gaan was het weer zo slecht dat de tent moest zwemmen en daarom het kamp werd afgeblazen. Gelukkig hebben we nu (veel) beter weer! De tenten zijn al opgebouwd en we kunnen dan ook direct beginnen met het opblazen van onze luchtbedden. Gelukkig is er stroom (via een aggregaat dat ons het hele kamp "verblijdt" met zijn gepruttel) en hoeven we dus niet met de hand te pompen. Terwijl iedereen een plekje zoekt in de tenten, besluiten Vera en ik als "ervaren kampeerduo" die nacht buiten te gaan slapen.

Nadat de meeste slaapplekken klaar zijn, gaan we met het eerste spel beginnen: het smokkelspel. De inleiding geeft mij inspiratie voor een nieuwe Telfort reclame: "Van een luxe vakantiehuis in een warm land, naar smokkelen ingesmeerd met zonnebrand!". We krijgen per groepje een zak met bonnetjes met daarop getallen tussen 1000 en 9000. Die bonnetjes moeten de kinderen ruilen met de "dealers" die zich in het afgezette stuk bevinden. Getikt worden door andere kinderen kan je 2000 punten kosten en ondertussen moet een schat gevonden worden. Een schat wordt echter niet gevonden, al worden er wel maar liefst twee kerststukjes gevonden!

Voor de oudere jeugd staat er deze avond een dropping op het programma. Ik loop mee met een groepje en we maken er een gezellige wandeling van. Onderweg komen we een winkelwagentje tegen in een woonwijk en een mevrouw lijkt te denken dat we die ergens bij een supermarkt meegenomen hebben. We laten haar met het winkelwagentje alleen en arriveren na ruim 5 kilometer lopen weer bij de camping. Daar wacht lekkere soep met stokbroodjes op ons. Met de begeleiding sluiten we de avond af met een drankje en een poos na middernacht zoeken we ons bed op.

Zaterdag 19 juli
Rond 7:30 uur word ik wakker op mijn veldbedje. De oplettende lezer zal onthouden hebben dat ik naast Vera buiten heb geslapen. Dat beviel op zich goed (veel minder warm dan in de tenten), maar het was jammer dat de boom boven mij ergens in de nacht besloot dat ik een cadeautje had verdiend en daarom een tak naar mij gooide. Een aantal kinderen zijn al wakker en buiten aan het spelen. Na een uurtje is iedereen wakker en beginnen we aan het ontbijt. In de loop van de ochtend fietsen we
naar de Minigolfanlage in Hoch-Elten. Oftewel: we gaan minigolfen!

De fietstocht is een heel avontuur, want we moeten flink de bult op. Eenmaal bovenaan de bult parkeren we onze fietsen en drinken we snel wat om af te koelen (het is inmiddels al bijna 30 graden). Vervolgens melden we ons bij de minigolfbaan en is iedereen al snel in viertallen opgedeeld. Met de andere begeleiders drink ik een kopje koffie en kijken we naar de kinderen die zich prima vermaken. Voor we weer terug fietsen, koelen we allemaal nog even af met een ijsje.

Eenmaal terug in Beek is het tijd voor het middageten. Na het eten moet iedereen zijn flesje vullen met water en zich insmeren met zonnebrand: we gaan een vossenjacht houden! Terwijl we naar het centrum van Beek lopen zien we een glimp van Emile Ratelband die boodschappen gedaan heeft. Het is warm en het is dan ook erg prettig dat we drinken krijgen van Martine terwijl we door Beek lopen. We komen onder andere een zwerver en voetballer tegen en verzamelen dan ook al snel diverse letters waarmee we een woord moeten vormen. Doordat we een aantal letters missen, lukt het mijn groepje niet om het juiste twaalf-letter woord te vormen maar toch hebben we een hele leuke middag.

Eenmaal terug op de camping is het al snel tijd voor frietjes. Eerder die dag hebben we mogen kiezen voor een kroket/frikandel/bamischijf en ondanks de hitte smaakt het avondeten prima. Na het eten staan er Hollandse spelen op het programma. Per groepje moeten woorden worden geraden door levende letters te vormen op de grond. Ook moeten we hapjes serveren zonder onze handen te gebruiken. Deze spelletjes zorgen voor de grootste lol en leuke foto's (zie het fotoalbum)!

Later die avond staat er een avondspel op de planning voor 13 jaar en ouder. Vrijwel iedereen wil meedoen en dat mag van de activiteitencommissie "omdat we vroeger dan normaal beginnen met het avondspel, dus dit is geen garantie voor volgend jaar!". Ik besluit bij de tenten te blijven met o.a. het groepje kinderen dat ook genoeg gelopen heeft voor vandaag. De tijd vliegt en al snel komen de eerste groepjes alweer terug. Na een tekencontrole gaan de meeste kinderen al snel (vrijwillig) naar bed. De begeleiders blijven nog wat langer op en Ferdinand en ik fietsen 's nachts nog naar 's-Heerenberg omdat anders de dames in het donker alleen over de Peeskesbult moeten fietsen. Vera en ik besluiten in de "keukentent" te gaan slapen, omdat er wat regen voorspeld is deze nacht. Helaas ligt deze tent naast het aggregaat en zit hij vol muggen, maar door vermoeidheid lukt het slapen wel redelijk.

Zondag 20 juli
Om ongeveer 8:15 uur open ik mijn ogen en het valt mij op hoe stil het is (behalve dan het aggregaat dat vrolijk door blijft ronken) : iedereen lijkt nog te slapen! Terwijl ik opsta wordt Vera ook wakker en zodra ik terugkom van de douche zijn de meeste kinderen uit bed. Erg wakker lijkt niemand zich te voelen: gisteren was een drukke en vooral hete dag en de nacht was behoorlijk kort. We beginnen rustig met een ontbijtje en terwijl de kinderen zwemkleding aantrekken bereid ik de waterspelletjes voor.

Steeds twee groepjes moeten tegen elkaar strijden om de emmer zo vol mogelijk met water te krijgen, o.a. door een spons op het hoofd te dragen. Al snel is iedereen nat en de spelletjes eindigen dan ook met een flink watergevecht bij het toiletgebouw. Dat is overigens niet het eerste watergevecht van het weekend, maar wel de laatste want het wordt alweer tijd om op te gaan ruimen.

Nadat alle tassen ingepakt zijn gaan de jongere kinderen nog diverse (tik)spelletjes doen en ik ga met de oudere kinderen en andere begeleiding de tenten opruimen. Ondanks de hitte gaat het vrij voorspoedig en rond 15:00 uur stappen we weer op de fiets. In een grote groep fietsen we terug naar 's-Heerenberg waar we worden opgewacht door alle ouders. Al snel heeft iedereen zijn/haar bagage weer bij elkaar gezocht en is het tijd om naar huis te gaan.

Activiteitencommissie, begeleiders maar natuurlijk ook alle kinderen: bedankt voor een ontzettend leuk kamp!

Maarten

Het zomerkamp “Kamp Holland” van de zwemclub Montferland was heel erg leuk. We werden in groepjes verdeeld met kinderen van verschillende leeftijden. We hebben allemaal leuke spelletjes gedaan. Ik vond zelf het letter leggen heel erg leuk, want ik kreeg aanwijzingen van Kevin hoe we samen met 2 andere kinderen letters moesten maken, zodat Max en Boudewijn het woord “TULPEN” konden raden. Het was heel moeilijk om naar de minigolf baan te komen, omdat we eerst de Eltener Berg op moesten fietsen. Maar het was een hele mooie minigolfbaan, waar ik samen met mijn vriendinnen minigolf gespeeld heb. Daarna kregen we een ijsje. Toen terug naar camping ’t Peeske gefietst. Daarna was er een vossenjacht in Beek. We hadden alle vossen gevonden, die ons een letter gaven. Vervolgens hadden we het woord “MOSSELKWEKER” goed geraden. Daarna hadden we een watergevecht, want enkele kinderen hadden waterballonnen meegenomen. Zaterdagavond hadden we nog een speurtocht in het bos, waar we een code moesten ontcijferen om een deel van een parachute van een vliegenier uit de 2e wereldoorlog uit een koffer te halen. Dit kamp was megaleuk, groetjes Mara